Innovasjon

Infiltrering og betydningen av posisjon – endringsarbeid i akademia

Mange snakker om behovet for å endre forskningssystemet, men hvordan gjøre det i praksis? BI-professor Anders Gustafsson deler sine erfaringer med å påvirke internasjonal forskningspraksis og hvordan utnytte posisjoner for å fremme ansvarlighet og mangfold i akademia. 

Av Linn Dybdahl, kommunikasjonsrådgiver, BI

For å bygge et godt samfunn for kommende generasjoner, kreves omfattende endringsarbeid. Som kunnskapsleverandør som påvirker studenter og praktikere, har forskningsverdenen en spesielt viktig rolle. Men er forskningssystemet egentlig ansvarlig nok? 

Anders Gustafsson, professor i markedsføring på Handelshøyskolen BI, stilte seg dette spørsmålet. Hvordan kunne han utgjøre en positiv forskjell? 

Ansvarlighet og samfunnsverdi innenfor management og business

Gustafsson er opptatt av at forskningen innenfor økonomi og forretningsvirksomhet bør fokusere mer på det som gir samfunnsverdi, fremfor det som gagner bedriftene selv. Derfor er han tilknyttet det internasjonale initiativet Responsible Research in Business & Management (RRBM).1 

Dette nettverket arbeider for at forskning må tjene samfunnet bedre2 og gjøre næringslivet mer bærekraftig. Alle forskere bør spørre seg hvordan de gjennom sitt eget fagfelt kan bidra med kunnskap som endrer praksisfeltet til det bedre, forklarer Gustafsson. 

Nettverket argumenterer også for å utvikle nye måter å måle forskningens verdi for samfunnet på. De mener mange utdanningsinstitusjoner har for mye fokus på kortsiktige mål, og de er kritiske til å måle antall vitenskapelige publikasjoner fremfor effektene av forskningen på samfunnet. 

Europeer infiltrerer amerikansk forskningsmastodont

Gjennom årene har Gustafsson opparbeidet seg et stort internasjonalt nettverk, blant annet i USA, der fagområdet hans er langt fremme. Hans deltakelse i dette miljøet ble lagt merke til, noe som ledet til at Gustafsson ble utnevnt til president i Academic Council i American Marketing Association i perioden 2019–2020. 

Som første internasjonale president noensinne, hadde han en unik mulighet til å introdusere andre ideer og tanker i en helamerikansk organisasjon som har stor innflytelse innenfor markedsføring internasjonalt. Gustafsson opplevde at han representerte noe annet. 

Amerikanerne har kollektivt sett langt mer fokus på profitt. Europeerne har et litt annet grunnsyn enn amerikanerne. I Europa setter vi i mye større grad pris på miljø, humanisme og å gjøre noe godt for fellesskapet, forteller Gustafsson, som egentlig er svensk, men som har vært tilknyttet BI i mange år. 

Posisjon som gir endringsmakt 

For å lykkes med endringsarbeid, må du få med deg folk. Jeg har derfor vært opptatt av å stille gode spørsmål og stimulere til at andre i organisasjonen jobber videre med saker som drar i samme retning også etter at min presidentperiode var over, sier Gustafsson. 

Han er ellers stolt av å ha brukt denne posisjonen til å gjøre American Marketing Association mer inkluderende. 

Når man får en slik posisjon, må man jo ta seg noen friheter, i mitt tilfelle betød det at jeg fikk tvunget igjennom en større bredde i hvem som mottok stipender og fikk ulike posisjoner i organisasjonen, sier Gustafsson. 

I tillegg til å løfte frem et større mangfold av forskere i løpet av sin presidentperiode, var han også med på å etablere en årlig pris for ansvarlig forskning innenfor markedsføring og som er koblet til RRBM, en pris som på lang sikt kommer til påvirke forskningsfokuset i fagfeltet. 

Betydningen av priser og utmerkelser 

Men hva leder priser og utmerkelser til?
De utgjør en forskjell. Akademikerne som får slike anerkjennelser, får ofte en grei sum penger til å forske mer. Dessuten får de tilgang til et verdifullt nettverk og en plattform der de kan spre forskningen sin. Hvis det er samfunnsnyttig og praksisnær forskning som blir trukket frem, sender dette et signal til forskere og universiteter om hva  som gir anseelse, poengterer Gustafsson. 

I dag er Gustafsson tilknyttet det internasjonale Sheth Foundation3 – som driver markedsføringsfeltet mot ansvarlig forskning, samt deler ut priser og forskningsmidler. Stiftelsen støtter forskere fra mindre privilegerte steder og er med på å arrangere verdens viktigste stipendiattreff innenfor markedsføring som planlegges gjennomført på BI i 2023. 

Skape ringer i vannet 

Endring tar tid. Og om systemendring virker uoverkommelig, er det fint å minne seg selv om at det tross alt er vi som utgjør systemet. Gustafsson er derfor likevel optimist. 

Jeg prøver å påvirke der jeg kan. Håpet er at seirene underveis skaper ringvirkninger som monner, sier han og understreker at han ikke er alene i dette arbeidet. 

Gustafsson opplever at det er flere som er enige med han om behovet for endring. Generelt virker miljøet høyst mottakelig for spørsmål om ansvarlighet og hvordan forskning kan gi mest samfunnsverdi. 

Summen av de endringene vi til sammen gjør, vil bidra til å endre forskningssystemet til det bedre, konkluderer han. 

https://www.rrbm.network/
2  Galison og Isabelle Stengers 
https://www.shethfoundation.org 

Foto: Professor Anders Gustafsson er opptatt av at forskningen innenfor økonomi og forretningsvirksomhet bør fokusere mer på det som gir samfunnsverdi, fremfor det som gagner bedriftene selv. Foto Torbjørn Brovold