Hvordan kan universiteter og høyskoler konkretisere sitt arbeid med bærekraft? Av Linn Dybdahl, seniorrådgiver, NMBU Institusjoner som utvikler kunnskap og former kommende generasjoner, har en svært viktig rolle…
Hvordan kan universiteter og høyskoler konkretisere sitt arbeid med bærekraft? Av Linn Dybdahl, seniorrådgiver, NMBU Institusjoner som utvikler kunnskap og former kommende generasjoner, har en svært viktig rolle…
Recent
View All«Festen er ikke over… Det er kake igjen.» Her har du en oversikt over artiklene i Forskningspolitikk nr. 3 2022, med direkte pekere til…
En gjennomgang av hvordan norske universiteter forholder seg til åpen tilgang (open access) til publikasjoner viser et stort engasjement og nye praksiser som har funnet sin…
Av Ole Wiig, seniorforsker, SSB Spesialisthelsetjenesten står for om lag halvparten av medisinsk og helsefaglig forskning og utviklingsarbeid (FoU) i Norge, når næringslivet og…
Hva vet vi om likestilling, kjønnsbalanse og mangfold i UHI-sektoren? Ganske mye, for de siste tiårene er det forsket mye på manglende likestilling i…
Inom forskningsprojektet ReGrow har forskere fra Lunds universitet, Tampere universitet och Universitetet i Stavanger undersökt vilka de viktigaste komponenterna av regional innovation och tillväxt…
Med OsloMet som ståsted har Jan Messel skrevet en norgeshistorie om høyere utdanning. Den ruvende boken løfter fram yrkes- og fagutdanninger som har stått…
Bildet over ble laget av en kunstig intelligens (AI) kalt Midjourney, basert på en tekstkommandoutformet av Forskningspolitikks redaktør. Per Koch for Forskningspolitikk Jeg ba…
Nycomed lyktes med å utvikle og produsere verdensledende legemidler i Norge, så forsvant selskapet ut av landet. Hva skjedde? Knut Sogner, professor, BI Nyegaard…
A new OECD study assesses the implementation of the recommendations from the OECD Innovation Policy Review of Norway 2017. Philippe Larrue, policy analyst at…