Dorothy Sutherland Olsen and Anne Inga Hilsen take a look at the role of informal and tacit knowledge in learning and innovation. A study of older employees has…
Dorothy Sutherland Olsen and Anne Inga Hilsen take a look at the role of informal and tacit knowledge in learning and innovation. A study of older employees has…
Recent
View AllStortingsmeldingen for kvalitet i høyere utdanning angir ifølge denne kommentaren ingen tydelig hovedretning for den videre utviklingen i norsk høyere utdanning. Forslag i stortingsmeldingen…
Forskningsrådets årlige konferanse om «kunnskapsgrunnlaget for forsknings- og innovasjonspolitikken» har utviklet seg til å bli en viktig forskningspolitisk arena. Den 7. konferansen i rekken…
På et møte i Oslo i mars la teamet som OECD har oppnevnt for å forestå landgjennomgangen av Norge, fram for kommentar et foreløpig…
Ekspertkomiteen som ble oppnevnt for å forestå den såkalte områdegjennomgangen av Norges forskningsråd (se Forskningspolitikk nr. 2, 2016), la fram sin i februar i…
I disse tider da mange, ofte, tar begreper som forskningskvalitet og vitenskapelig kvalitet i sin munn som om det er enkelt å identifisere og…
Forskningssystemet er under pres på flere fronter. Samtidig ser vi et stigende antal politisk definerede opgaver, som flytter universiteternes opmærksomhed væk fra kerneopgaverne, og…
Danmark har igen fået ny Forsknings- og Uddannelsesminister; den sjette i rækken siden Helge Sander stoppede i 2010, og den fjerde i løbet af…
En hovedprioritering i norsk forskningspolitikk er at norske forskere bør delta aktivt i EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horisont 2020, og hente hjem…
I henhold til Forskningsrådets strategiske ansvar for norske forskningsinstitutter skal rådet forestå periodiske evalueringer av de instituttene som hører inn under ordningen for basisfinansiering…