Universitetet i Stavanger og NIFU er utnemnde til UNESCO Chair on Leadership, Innovation and Anticipation (Futures Literacy). Professor Rune Todnem By frå Det samfunnsvitskaplege fakultet ved UiS skal…
Universitetet i Stavanger og NIFU er utnemnde til UNESCO Chair on Leadership, Innovation and Anticipation (Futures Literacy). Professor Rune Todnem By frå Det samfunnsvitskaplege fakultet ved UiS skal…
Justin Joque has published a photo that proves that your publishing record now reaches beyond the grave, or – more correctly – on the grave. He writes.…
Recent
View AllEGIL KALLERUD, REDAKTØR Produktivitetskommisjonens andre rapport vier forskning, innovasjon og «adopsjon» stor oppmerksomhet. Mer og bedre kunnskap skal føre Norge fra oljekrise og «ressursøkonomi»…
Alle land med høyt BNP leter etter virkemidler for å øke innovasjonskraften og fornye næringslivet. Økt vekt på avansert forskning brukes i stor utstrekning…
EGIL KALLERUD, FORSKNINGSPOLITIKK På de følgende sider i dette nummeret av Forskningspolitikk publiserer vi bidrag som belyser hvordan høye ambisjoner om at forskning og…
I dag snakker «alle» om at forskning og innovasjon skal løse samfunnsutfordringer. Opprinnelig handlet det om de virkelig store, gjerne globale, utfordringene, som klimaendring…
2009 blev något av ett märkesår för EU:s forskningspolitik. I en deklaration som antogs vid ett möte i Lund det året lades ett delvis…
Norges forskningsråd arrangerte en egen konferanse 1. mars om forsknings- og innovasjonspolitikk for å løse store samfunnsutfordringer. Den hadde en annen innfallsvinkel enn konferansen…
Norway has an advanced, well performing knowledge, research and innovation system. Still, key actors in the system sense that major challenges have to be…
Forskningspolitikk took the opportunity of the visit of Stefan Kuhlmann and Jakob Edler in Oslo on the occasion of the «Grand challenges research policy”…
Komiteen som har evaluert 14 norske teknisk-industrielle institutter, la nylig fram sin rapport. Den er ledd i Forskningsrådets opplegg for evaluering av alle institutter…